0 comments

**kEistiMEwAaN MuHaRrAm**

Salam Muharram kepada semua pembaca.. mungkin belum terlambat untuk ana ucapkan Slm Maal Hijrah kpd semua..namun apa yg penting,marilah same2 kite mgambil intipati dari perjalanan hijrah junjungan agung sebagai ibrah dan pedoman dalam hidup kita..



hari ni,9Muharram..ana menjangkakan ramai diantara umat islam megerjakan puasa sunat Tasua.. ala kulli hal..ape pun yg kita lakukan hendaklah semuanya kerana Allah.. Insya Allah..=) sekadar berkongsi tentang apa yg ana bace..



Keistimewaan Berpuasa 9,10 n 11 Muharram.



Pada hari ke 9,10 n 11 Muharram merupakan hari yang dimuliakan Islam dan sangat penting dalam lipatan sejarah Islam. Oleh itu umat Islam digalakkan agar berpuasa dan diberikan ganjaran pahala serta mendapat kelebihan yang banyak dari Allah SWT.



"seafdal-afdal puasa selepas Ramadhan ialah puasa pada bulan Muharram dan seafdal-afdal solat selepas solat fardhu ialah solat malam."



Puasa pada hari ke 9 dikenali puasa tasu'a. ia disunatkan tetapi Nabi Muhammad belum pernah mengerjakannya.



Puasa sunat pada hari ke 10 hendaklah digabungkan dengan hari sebelumnya yakni ke 9 dan hari selepasnya yakni 11muharram. dan lebih baik jika dikerjakan 3 hari berturut2 iaitu 9,10 n 11 Muharram.



Kemuliaan 10 Muharram.


  • Allah SWT mencipta dunia.

  • Taubat Nabi Adam diterima Allah.

  • Nabi Ibrahim terselamat dari api yang dibakar Raja Namrud.

  • Allah menurunkan kitab Taurat kpd Nabi Musa.

  • Nabi Idris diangkat ketempat yang tinggi (langit).

  • Nabi Yusuf dikeluarkan dari penjara.

  • Nabi Nuh berlabuh dengan bahtera baginda di Bukit Judi.

  • Nabi Sulaiman diberi kerajaan besar.

  • Nabi Yaakub sembuh dari penyakit mata.

  • Nabi Yunus dikeluarkan dari perut ikan Nun.

  • Dosa Nabi Daud diampunkan Allah.

  • Nabi Ayub kembali sihat setelah menerima musibah.


semoga perkongsian ini memberi manfaat kpd semua..sharing is caring, caring is loving..syukran..


ds taqul: xsabo nk mkn bubur sure..=)


dibace n disalin dari >Pamplet JHEAT.=)

read more
0 comments

**nEvEr fOrGEt**

assalamualaikum wb..sekian lame mmbiarkn tnpe en3..takde yg nk tulis..mls mgkin..tp xpe..skadar bkongsi lirik lagu..sempena lagu blog..

maher zain=never forget

Every night and every day
Every night and every day
Never forget to say
La ilaha illa Allah
(Nothing worthy of worship except Allah)


When youre walking down the street
And you see the clouds in the sky
Praise Him and always repeat
The name of The Most High
And say with every heartbeat
La ilaha illa Allah


No matter where you are or what you do
Remember Allah is watching over you
He's the Light of Heavens and Earth
He's the first, and He is the last
Obey Him and always say
La ilaha illa Allah


La ilaha illa Allah
La ilaha illa Allah
La ilaha illa Allah
Never forget to say
La ilaha illa Allah


La ilaha illa Allah
La ilaha illa Allah
La ilaha illa Allah



nk download mp3? klik sini
read more
3 comments

```saAt riNDu bErbiCarA````



saat rindu berbicara..tiada yg mmpu diungkap..air mata punya maksud tersirat..ingin ku kutip serpihan2 rindu lalu kucantum dan kudakap erat..pada pelangi yg smakin pudar warna..pudar bersama kisah semalam.. Allah punya rencana sendiri.. saat rindu mengusik dan berbisik...tiada lg mmpu dibendung air mata..tiada lg tgn yg megesat air mata..tiada lagi pujukan..tiada lagi bahu untuk melabuhkan kepala...tiada lg yang mmpu dilakukan...tangan diangkat..menyerah diri pd Ynag Esa..moga diringankan krinduan yg ditanggung..pinta diberi secangkir kekuatan dan ketabahan..buat bkalan meneruskan khidupan..biarpun terpaksa bertatih..
pd angin lalu..sampaikan rindu ini..
rindu..
rindu..
rindu...
sungguh aku rindu...
andai mmpu dibicarakn......(T_T)
read more
0 comments

~~kEmbaLi pULanG vs kEmbAli BanGkit~~




assalamualaikum wb..

stinggi2 hamdallah diraf'kan kpd Khaliqul'alamin atas 2 kurniaan n nikmat terbesar kpd dri ini.. nmun kdg2 sbgai manusia itu sering lalai n leka ats sgl nikmtNya.. inzar buat dri..
antara 2 nikmat yg sering manusia lupa ialah nikmat mase
lpg n sihat..alhmdulillah..dlm tempoh 5 bulan Allah uji mlalui ksakitn..mse tu bru nk ingat sihat..:::( skit dlmn..hnye Allah yg tahu..efeknye pd
fizikal...

mlm smlm,ma+abah bwk g klinik..amek ubt..alhmdulillah..ikhtiar tok kurgkn kskitn..=)

sekadar mencoretkan sesuatu..smoge semua dpt mgambil ibrah wal 'izot..=)

trimbau saat kaki bgai diikat dr mgorak lgkh,dri terasa diawang-awngan..hdup bagi lyg2 tput
us tali... tiada tempat mgadu..(w'pun tahu Allah tmpt sbaik2 mgadu)..hari2 hdup btemankan air
mate..dada terasa sesak dengan bebanan yg mnimpa..hdup sebagai pelajar diteruskn dlm kdaan ini w'pun bsikan2 ngatif seakan mendesak dri brundur..nmun,psan shbt2..nsht shbt2 mnangguhkn niat di hati.. hmm..

dlm kdaan dri serba kdhaifn..mkn xlalu..tdo asyik tganggu, skitnya teramat sangt..hanya Allah yg tahu.. terasa iman makin mnurun..dengan ujian yg dirasakan bertimpa2.. dlm mse yg same, diuji lg dengan shbt yg mminta bantuan nsht..mana mgkin mmpu mmbri nsht sdgkn dri jg perlu
bmmbingn..Allah...saat itu mngis hati mncari hikmah dsblik apa yg tlah ditakdirkan..
psan ukhti pd ana: bgun mlm n solat tahajjud..3mlm bturut2..mgkin ni kafarah dosa2..pastu topapla ngan amln2 len.. nshtnya disambut air mata..dlm hati mengiyakan psannya itu.. psannya lg,kalau btol2 nk brubh..ramadhanlah tok ddik dri..bulan ramadhan yg blalu terasa spt...hmmm..
kalau nak cerite mang bnyak..tp xpela..

KEMBALI BANGKIT..ya..inilah yg ptut ana lakukan..xpatut mmbiarkn dri trus dibelit ksdihan..tgas yg tertangguh mnunggu tok dlaksanakan..skalipun masih mrangkak..biarla.. sume tu ana mulakan dr bwh smula..

usai solat mgrib,mushar Quran dicapai..mata tertumpu pd 1 ayat:
Jika Allah menimpakan sesuatu kemudharatan kepdmu, mka tiada yg dpt menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kami, maka tidak ada yg dpt menolak karuniaNya. Dia memberikan kebaikan itu kepd Siapa yg dikehendakiNya di antara hamba2Nya. Dialah Yg Maha Pengampun lagi MAha Penyayang.(Surah Yunus 107)

kata ukhti yg pernah ana abaikan..kembalilah pd Allah....ya!!kembali pd Allah..tu sbaik2 pnyelesaian..
Pd Allah..ku panjatkan doa..moga dipulihkan semua ksakitanku,sakit sahabat2ku..n sakit semua mslimin mslimat.. smoga kita semua diberi ksabaran n ktabahan mnjalani khidupan yg pnuh ujian..semuanya untuk mnguji thap keimanan..

“Seseorang yang tertimpa musibah lalu ia berkata : inna lilla
hi wa inna ilaihi raji’un dan berdoa : Allahuma jurnii fi musibatii wakhluf liya khairan minhaa (Ya Allah berilah aku pahala dalam musibah ini dan gantikanlah untukku dengan yang lebih baik daripadanya). Nescaya Allah akan memberinya pahala karena musibah itu dan menggantikan untuknya dengan yang lebih baik.” (HR. Muslim 3/37-38).

ds taqul:kpd yg banyak mmbntu..k.teh..acik..k.pau..k.pjah..n sumela.. alfu syukran wa jazakillahakhairan kathira.. smoga Allah mlimpahkan rahmt keats kalian..walaupun masih blum spenuhnya smbuh doakan agar episod BANGKIT KEMBALI N KEMBALI PULANG ini mndpt rhmt Allah..amiinn.. syukran juga wat semua.. LA TAHZAN!!!! =)
read more
0 comments

..rAmAdhHan dUa zAmAn...

Maudhu': Ramadhan Dua Zaman.

Munsyid: Inteam & Nazrey


Ramadhan satu nasib tak serupa
Peluangnya sama natijah berbeza

Ramadhan mereka gemilang cemerlang
Mukmin berasa di awal zaman
Ramadhan kami malang terbuang
Muslim berdosa di akhir zaman

Mereka gembira kerana kedatanganmu
Kami gembira dengan pemergianmu
Malam mereka meriah disimbah nur al-Qur’an
Tapi malam kami muram berkabung dengkur
Mereka berlumba mengejar ma’rifat
Tapi kami lesu diburu nafsu
Hati mereka bercahaya digilap taqwa
Jiwa kami gelap didera dosa

Takbir mereka takbir kemenangan
Hadiah mujahadah sebulan Ramadhan
Takbir kami lesu tak bermaya
Tanda kalah lemah tak bermaya
Puasa sekadar lapar dan dahaga



video
read more
1 comments

~kiSAh ciNtA~

slm ukhwah untuk akhowat yg dikasihi...
sekadar menaip sesuatu di laman sendri.. ketika sdg mlayari ruangan maya ni smbil dgar nasyidfm online, tertarik pada satu lagu yg mgishkn pasal shbt2..ana pun trus cri lagu tu n donlod.. lagu ni ana tujukan wat semua sahabt2 ana dari kecik smpi dh besar pnjang nih, samada yg dah xterkontek n yg msh kontek..yg pnah bsame ana kat skolah n kampus n yg msih ad lam kmpus... yg dh bis blajo n ad keje n khidupn sndri..kalian tetap selamanya shbt ana...=) inilah kisah cinta kita... download

KISAH CINTA

Munsyid : FeelHoney
Dulu kau berdiri bersamaku

Dan saling mengukir janji

Bahwa kau
kan selalu ada disini
Susah senangku bersama kau tempuhi
Ku hargai

Kini kau dimana

Meninggalkan ku sendiri tak berdaya

Pesanmu padaku janganlah bduka

Jangan menangisimu bila kau tiada

Ku mencuba..

Air mata pun jatuh ke pipi

Mengingkari janji yang ku beri

Kisah cinta sahabat sejati

Tak berakhir bila engkau pergi

Sahabatku kau
kan kurindui
Kerna kau takkan kembali


Walau kau disana

Namun doaku
kan selalu bersama
Maaf kernaku tak pernah tuk berkata

Bahwa kaulah teman yang paling sempurna

Yang ku ada..

ds taqul:ana syg shbt2 ana..=)
read more
2 comments

:::rAmAdHAN iNi::::



sekarang ana berada di rumah..menunaikan puasa di rumah berbeza dengan kat kampus..lebih2 lagi mase skang.. sesekali terhibur jgk tengok adik2 (faiz,jibah n syahirah) men bunge api n mercun.. sekadar memerhati keselamatan..(mcm mak guard kat kmpus lak) =)..

apepun..jauh lam sudut ati ana..ana merindui beberapa susuk yg pernah bersama ana dulu...=(
k.teh,k.yus, k.long, k.anje, k.tam n acu.... smbutlah slm rindu ude.. t kite jmpe lg ye.. rndu sgt2...
slm rndu di kejauhan n slm syg lillahitaala..slm ramadhan kareem..
read more
0 comments

cerita 6 ramadhan...



Alhamdulillah.. esok genaplah 6 hari kita berpuasa di bulan penuh barakah ini... setinggi-tinggi kesyukuran kita pnjtkn kerana msh diberi nikmat kshtn yg bterusn untuk mneruskn rukun islam yg ke 3 ini.. sekadar mencoretkn sesuatu...

Madah Ilmu wahyu dan kemasyarakatan pd hari sbtu bru2 ni,kami membincgkn topik tggungjwb anak2 terhadap ibu bapa.. gamat 1 dewan apabila ustazah meminta seorang mahasiswi memeluknya erat... namun,apa yang dipertont
onkan oleh ustazah dan mahasiswi tersebut harus diambil ibrahnya..bukan hanya disambut dengan ketawa.. ulasan ustzh mengenai apa yg berlaku itu mgenai hubungan erat antara ibu dan anak.. saat itu diri terasa sayu.. teringat pada org tua dirumah..
Dan tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan ah dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah: Wahai Rabbku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil. (QS. Al-Israa: 23-24)

dalam menjalani kehidupan seharian tidak dinafikan terlalu banyak perkara yg dilakukan sehingga mengguris perasaan mereka.. semoga Allah mengampuni dosa2 ini..hu3

bercakap mengenai pengorbanan ibu bapa memang terlalu banyak..sejak dari mengandungkan sehinggalah sekarang..sekadar memetik perihal diri... ana dilahirkan pada 6 ramadhan 1409H.. ini bermakna umur ana sudah mencecah 22 tahun menurut kalendar islam..hu3.. bayangkan pengorbanan seorg ibu yang bersush pyh di bulan ramadhan saat org lain sibuk beribadat dlm blan yg mulia ini..24 hari ma mengganti puasa.. xterbayang betapa besarnya pengorbanan seorg ibu terhadap anaknya.. semoga Allah merahmati hidupmu ma.. sayang sangat ma...


pesan ustzh..:hargailah kedua ibu bapa kita selagi mana mereka masih hidup....
read more
0 comments

R.A.M.A.D.H.A.N.

slm wbt... slm syg n rindu spenuh kalbu ditujukan kpd semua shbt2..
syaaban melabuhkan tirai, menjelma pula ramadhan penghulu sekalian bulan yg didlmnya terkandung berjuta rahmat... beruntunglah bagi yg berusaha untuk mendapatkannya.. brsyukurlah kerana masih diberi nikmat khidupan untuk trus mrasai indahnya ramadhan.. Alhamdulillah...

tamam solat sunat mghrib berjemaah, kaki melangkah pulang ke asrama.. blok yg terlalu byk kenagn.. terkdg saat gagal mgawalnya, kesedihan menyelubungi segenap ruang kalbu.. tidak mahu kenangn2 lame trus mghantui kerana dri xmmpu mnanggungnya..prubahn secara perlahan dilakukan..slamat tggal pd jln 'kembara sufi' tgki air...mgkin kite bjumpa lg bila tibe msenya..

mghrib dilalui dgn kdaan yg sgt sayu..air mte msh mmpu dkeluarkan.. sepetg bersama ukhti insyirah.."nape diam je"? jwpn hanya sebuah senyuman yg dirasakan agk tawar.. pesanan rgkas ukhti fauziah..."ok x? lain mcm je td.." bersabarlah wahai diri.. kuatkan diri ini Ya Allah...

trasa dri msh blum sihat spenuhnya...pesan ukhti tak putus2.."kalau betul2 nk kmbalikan dri mcm dulu..bulan ramadhanlah sesuai untuk didik diri.." pesan ukhti lg.."kuatkan dr..jgn trus lmh..bykkn doa n muraqabh..." pesan ukhti disambut dengan air mata..."Insya Allah ukhti..."
satu persatu pesan shbt2 menjengah ke telinga.. syukran kathir...

suasana ramadhan sama seperti sebelumnya..musolla dipenuhi jemaah yg hadir untuk menunaikan solat terawih sehingga melimpah keluar..sebilangan kecil terpaksa keluar akibat dari 'overload'..sabarla ye.. moga suasana ini dapat dikekalkan sehingga akhir rmdhn n untk buln2 sterusnya..rumah Allah sntiasa dipenuhi jemaah.. Insya Allah..

dengn penuh rendh hati..kehadiranmu dinanti..syukur dan sayu menyambut kedatanganmu.. apakah diri mampu mengharungi.. buknlh itu persoalannya namun usaha dan amalan yg dilakukan haruslah diperbaiki dan dilakukan dengan ikhlas.. smoga Allah mnerima amalan kita semua..

"Pada usia yang semakin mghilir,pada taqwa yg trus berbalam, pada nafas yg terus diizin, pd iman yg smakin mmbungkam.. Ya Allah.. jgn biarkan hati km bmukim di lmbh kelalaian..lyrkn km ke mihrab redhaMu dan tguhkanlah iman kami Ya Allah.. moga dpt berteduh d bwh rimbunan keredhaanMu.. AMIIIN..." -SALAM RAMADHAN KAREEM-

read more
0 comments

;;;; sELawat taFrijiYyAh;;;


dalam berat kaki melangkah..dlm ksulitan dri mnghadapi ksukaran hidup..saat hati n perasaan terasa seakan dibelit sesuatu... tangan melarikan 'mouse' mencari ubt untuk dri... dengan izin Allah..mata tertancap pd 1 artikel...sekadar memetik....


Selawat Nariyah disebut juga selawat "Tafrijiyyah" yang ertinya terbuka sehingga menjadi lapang. Selawat ini jika diamalkan dapat menghilangkan kesempitan dengan izin Allah. Bagi seseorang yang menginginkan agar kehidupan sehariannya berjalan lancar, jauh dari gangguan dan persaingan sebaiknyalah ia mengamalkan selawat Nariyah dengan membacanya selepas sembahyang fardhu sebanyak yang ia mampu. Bagi orang yang menghadapi kesempitan atau kebuntuan dalam menyelesaikan apa -apa masalah baik dalam bidang perdagangan atau di dalam menghadapi orang yang berniat jahat, maka selawat ini bolehlah dibaca sehingga 4,444 kali.

Kata Imam Addainuri Rahimahullah, siapa-siapa membacanya selawat ini tiap-tiap lepas sembahyang fardhu sebanyak 11 kali yang dijadikan sebagai wirid nescaya tidak putus rezekinya dan ia akan mencapai ke derajat yang tinggi. Dan kata Imam Al-Qurtubi pula siapa membaca akan selawat ini tiap-tiap hari sebanyak 41 kali nescaya Allah Ta'ala hilangkan dukacitanya dan diluaskan rezekinya dan dibukakan segala peluang yang berkebajikan dan dikasihi pula oleh orang ramai.

Menurut satu riwayat berkata Syed Muhammad Haki, pengasas wirid khaujakan dia telah mengajarkan selawat ini kepada orang buta selama dua puluh lima tahun. Kemudian seorang perempuan buta telah membaca dengan sempurna sehingga 4,444 kali dalam masa lapan hari; maka dengan izin Allah terbukalah kedua matanya.

Fadhilatnya:-

* Menurut Imam Ad-Dainuri, barangsiapa membaca selawat ini 11 kali setiap hari setiap selepas sembahyang lima waktu, rezekinya tidak putus-putus dan mendapat kedudukan yang tinggi.
* Menurut Imam Al-Qurtubi, barangsiapa membaca selawat ini 41 kali atau 100 kali, Allah akan menghilangkan segala dukacita dan dimudahkan segala urusan kehidupan.
* Barangsiapa membaca selawat ini 313 kali setiap hari, nescaya akan terbuka beberapa rahsia ghaib.
* Barangsiapa membaca selawat ini 4,444 kali, akan tercapai segala cita-cita dan hajat di dunia dan akhirat.
read more
0 comments

::coretan hati student baru::

Assalamualaikum walhamdulillah buat semua pembaca budiman..

seminggu berlalu..esok dah nk stat kuliah..teruje jgk masuk digri ni..mcm nek pagkat pon ade..
ala kulli hal..binnajah wat diri ana n sahbt2 skalian..

sekadar mencoretkan rase hati.. terasa diri sdkit ringan seakan baru tersedar dari mmpi ngeri..slame smiggu ana membutekan hti,memekakkan telinge, mmbutekan mate n mmbisukan mulut dengan ape yg ana terpakse lalui..moga itu yg terakhir.. melihat kepada protes2 kecil shbt2 tersyg, acik,ateh n adik yg kecewa dgn apa yg kami lalui sehingga kami menitiskan air mata n ada kalanya api kemarahan kami membuak2..namun,apa daya kami..skadar berdoa..insya Allah.. alhmdulillah,ana diuji dengan ketidaksihatan(ayat baru..he3) yg ingin mghapuskn dosa2 ana..sesungguhnya sakit itu penghapus dosa..kn?

namun semua itu sedikit terubat dengan perjmpaan bersama fakulti yg mmberi sdikit ktenangan kpd hati2 kami.. hati ana begitu tertarik dengan ceramah motivasi sesi pg td.. sepnjg hari ni,hati seakn mahu menangis..sebak.. ada jugak yg boleh merawat hati ana yg sedang sakit..dahla fizikal sakit, hati n mental pun sakit...

sedikit perkongsian dari ceramah tersebut:

paparan kata2...
kita dtg dari arah yg sama
kita dtg mnuju mtlmt yg sama
disini kita serupa
kita mnyuluh memperbaiki diri
dan berusaha memntpn khidupn
di dunia dan akhirat
hari ini....di sini....
mnentukan pencapaian
dan kesempurnaan hari esok
kita pasti berjaya..kerana..
kita bersama mmpastikan
untuk merealisasikan
visi,misi agama,negara n bngsa..

terdahulu..mjlis dimulakan dengan bertsbih,bertahmid n bertakbir..sungguh sayu hati ana..sebaknye Ya Allah..hu3 bersyukur sgt9..

tayangan video berkisar ibu mengundang air mate kami..hmpir seluruh dewan mnangis..termasuk juara air mate..acik..he3.. bg yg berada dlm mjlis td akan merasai apa yg ana rasakn..stu sntikan smgt baru meresap dlm diri.. moga ana n shbt2 dpt mneruskan apa yg kami lalui dgn jayanya biiznillah...

syukran...
read more
1 comments

...............xxx.........

salam 'alaik...

esok ana akan mendaftar sebagai pelajar degree.. trase mcm xsmgt pon ad.. sdih pon ad..

Ya Allah.. kuatkan kakiku...




daie sepi taqul..: smgt ckit la..
read more
2 comments

...+cOraT cOrEt dAiE sEpi 3+...


salam ukhwah untuk ukhwah... doa ana semoga semua yang berada di sekeliling ana khasnya dan umumnya semua umat islam mendapat rahmat dan kasih sayang Allah...amiin..

alhmdulillah,keputusan upu mentakdirkan ana terus berjuang menuntut ilmu di bumi yang sama.. ana tidaklah meletakkan harapan yang tinggi untuk ke u lain... kenangan bersama acik,ateh n acu menyemak keputusan memang xdapat dilupakan.. mabruk wat juara air mate,acik yang salu nangis n ateh..buat acu, smoge mendapat rezeki yang baik...ude tunggu acu di uniSza..he3

sekadar memetik mesej yang pernah dihantar ukhti.."ku ditarbiyah untuk mentarbiyah orang lain kelak..bilamana aku mentarbiyah seseorang,bertambahlah lagi tarbiyah yang perlu aku tempuhi..jalan juang ini adalah sesi pentarbiyahan yang tak pernah putus..".


saat ini jiwa seakan dibelit satu perasaan yang sukar dimengertikan... terasa seperti ditimpa batu besar..sakitnya Allah saje yang tahu.. sesekali fikiran diracun untuk mengundur diri namun cepat2 diri beristighfar.. cuba bertahan dengan pertimbangan iman yang senipis kulit bawang, diri sedaya upaya memahamkan diri dengan hakikat kekuasaan Allah..moge2 disitu kekuatan akan ditemui..


Ya Allah.. Ya Rahman Ya Rahim..
anta sami' ad dua'..
yang mengetahui segala yang nyata n tersembunyi..
hambaMu yang hina lagi dhaif ini..
mengadu dengan serendah hati..
kuatkanlah hati dan imanku..
hati sahabat2ku
bekalkan kami dengan iman dan taqwa yang sebenar2nya..
sebagai bekal untuk kami di jalanMu..


di bumi ini
kita ditemukan
satu arah satu perjuangan
satu akidah satu pegangan
asanya terjalin ikatan..

ukhuwahfillah tidakkan musnah
walaupun ombak walau badai mendesa
lautan erat xmungkin patah
dengan ismullah kita berbaiah..

bertemu berpisah
hanya kenangan semata
redha Allah kita cari
moga2 kita kan dirahmati
dengan niat yang suci
bertemu kembali di negeri abadi..

YA ALLAH,SAHABAT ANA BUAH HATI ANA.. RAHMATI MEREKA.. KASIHI MEREKA.. YA GHAFFAR, YA WADUD, YA RAUF...

ANA SAYANG SAHABAT2 SEMUA!!!!

read more
1 comments

*** (@_@) ***

tiada yang mahu ana coretkan..sekadar mengisi ruang kosong di laman sendiri.. cuti kali ni amat berbeza.. lemas,lelah,sesak,tersenyum,ketawa n menangis bila teringatkan semua kisah hidup ana.. sesekali air mata xdapat ana bendung.. yang mampu dibuat hanyalah beristighfar moga2 Allah memberi ketenangan pada hati ini.. sekadar perkongsian 2 lirik nasyid pilihan.. jom sama2 ikuti..

Munsyid: Opick feat Amanda
Maudhu': Maha Melihat

Seiring waktu berlalu
Tangis tawa dinafasku
Hitam putih dihidupku
Jalani takdirku

Tiada satu tersembunyi
Tiada satu yang terlupa
Segala apa yang terjadi
Engkaulah saksinya

Reff:
Kau Yang Maha Melihat
Kau Yang Maha Melihat
Kau Yang Maha Pemaaf
Pada-Mu hati bertobat

Kau Yang Maha Pengasih
Kau Yang Maha Penyayang
Kau Yang Maha Pelindung
Pada-Mu semua bertekun

Yang dicinta 'kan pergi
Yang didamba 'kan hilang
Hidup 'kan terus berjalan
Meski penuh dengan tangisan

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa ku kembali
Hapus semua pedih

Andai mungkin aku bisa
Kembali tulus segalanya
Tapi hidup takkan bisa
Meski derai air mata

sekali imbas terasa syahdu juga akan lirik lagu ini.. dalam menjalani kehidupan dunia ini kita terlupa pada apa yang telah ditakdirkan dalam hidup,apa yang terjadi dalam hidup kita. ujian dan dugaan silih berganti..semua adalah untuk mendidik kita dan menguji keimanan kita.. tidak semua yang kita mahu akan diberi namun hakikatnya Allah Maha Mengetahui ape yang terbaik untuk hambaNya.. inilah yang dikatakan "minta yang mahu,dapat yang perlu" downloadmp3


Munsyid: Hijjaz

Maudhu': Satu Amanah


Dengan BismilLah ku bermula
Bingkisan hati buatmu teman
Yang dikasihi
Kita bersama dalam satu ikatan
Bermula episod hidup di dunia ini

Ku harap hanyalah di dunia
Dirahmati dan diredhai
Selamat sejahtera di Syurgawi

Oh Tuhan satukanlah
Hati kami dalam mencintai
Redha atas ujian diberi
Jauhkanlah kami
Dari rakus mengejar duniawi
Hidup mati biarlah untuk-Mu
Harap dunia hanya di tangan
Bukannya di hati ‘tuk dicintai

Kita dicipta sebagai khalifah
Bersama kita hidup untuk-Nya
Kita dicipta di dunia fana
Ada amanah yang tersedia

“Oh Tuhan..
Kita laksana bersama
Amanah dari-Nya demi
Memburu cinta dan harapan”

Tuhan itu harus diutama
Dari segala kepentingan dunia
Bergandingan kita untuk
Memburu cinta-Nya
Oh cinta-Nya

“Tuhan .. Kau satukanlah hati-hati
Memohon kasih-Mu oh Tuhan
Dalam mengharap redha
Dari-Mu..”

“Hanya di dunia
Kita harapkan, kita dambakan
Selamat sejahtera, bahagia..”

teringat akan saat sama-sama memegang amanah... susah payah dilalui bersama.. semua atas nama perjuangan.. buat sahabat-sahabat kuatkan semangt kalian demi meraih cinta Allah.. semoga ikatan hati-hati kita tetap utuh selamanya..kuat kerana Allah.kuat kerana Islam!!! downloadmp3


ds taqul:mengumpul kekuatan diri..selepas ni kita buat perkongsian mafhum ayat Quran o hadis plak ye..=)
read more